De gemeten gegevens die op deze pagina staan zijn gemeten vanaf onderblokken die nieuw en ongebruikt zijn. Deze gegevens kunnen dus gezien worden als fabrieksgegevens. 

 

3SZ

Deze gegevens zijn de gemeten vanaf een origineel, niet gebruikt, onderblok van een Daihatsu.

De motorcode van deze motor is 3SZ en heeft een inhoud van 1495 CC.

Voorkomend in de modellen: Sirion, Luxio, Terios, Gran Max en de Materia.

 

Cilinderboring

a-a

b-b

c-c

d-d

e-e

f-f


cilinder 1

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.49 mm

72.5 mm

cilinder 2

72.5 mm

72.51mm

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

cilinder 3

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

cilinder 4

72.5 mm

72.5 mm

72.5 mm

72.49 mm

72.5 mm

72.5 mm

 

De gemiddelde boring kunnen we dus stellen dat die 72.5 millimeter is.



HC

De volgende gegevens zijn er bekent geworden over de HC motor. 

Ook deze motor kwam voor in het model Terios en heeft een inhoud van 1295 CC.

De zuigerdiameter is 76,45 millimeter.

 

Cilinderboring

a-a

b-b

c-c

d-d

e-e

f-f


Cilinder 1

76.96 mm

76.96 mm

76.96 mm

76.96 mm

76.97 mm

76.96 mm

Cilinder 2

76.96 mm

76.96 mm

76.97 mm

76.96 mm

76.97 mm

76.96 mm

Cilinder 3

76.96 mm

76.96 mm

76.97 mm

76.95 mm

76.97 mm

76.97 mm

Cilinder 4

76.96 mm

76.95 mm

76.96 mm

76.96 mm

76.97 mm

76.97 mm

 

We kunnen dus stellen dat de boring rond de 76.96 millimeter ligt.


Grondboring krukas 

<- 1: 49.0 mm

2: 49.01 mm

3: 49.0 mm

4: 48.99 mm

5: 48.99 mm


HD

Deze motor met de code HD heeft een inhoud van 1589 cc en is veel voorkomend in het type Applaus van het merk Daihatsu

De volgende gegevens zijn er van bekent geworden.

 


Krukas speling en diameters

De speling over de gehele krukas is groter dan 0.076 millimeter. Omdat we geen andere plastigage hadden konden we de speling niet precies na gaan.

Zoals we in de afbeelding kunnen zien is dat de plasigage smaller is dan de aanduiding van 0.076 millimeter.

De diameter van de kruktap zat nauwelijks verschil in. Deze zaten allemaal rond de 50 millimeter met een variatie van 0.01 millimeter.

De drijfstang tappen waren allemaal gelijk aan elkaar en hadden een diameter van 45.45 millimeter.


Grondboring krukas

De grondboring is als vlocht:

<- 1: 51.05 mm

2: 51.05 mm

3: 51.08 mm

4: 51.03 mm

5: 51.05 mm

 


Cilinderboring

a-a

b-b

c-c

d-d

e-e

f-f


Cilinder 1

76.01 mm

76.02 mm

76.01 mm

76.02 mm

76.00 mm

76.00 mm

Cilinder 2

76.01 mm

76.01 mm

76.01 mm

76.01 mm

76.01 mm

76.02 mm

Cilinder 3

76.01 mm

76.02 mm

76.02 mm

76.00 mm

76.01 mm

76.00 mm

Cilinder 4

76.01 mm

76.01 mm

76.01 mm

76.01 mm

76.00 mm

76.02 mm

 

Hieruit kunnen we dus na gaan dat de boring rond de 76.01 millimeter is.


DL

Deze dieselmotor met de code DL wordt met name in de Daihatsu Rockey en Rugger veel gemonteerd.

De inhoud van deze motor is 2765 cc en de motor kan zowel met als zonder turbo uitgevoerd zijn.


Zuiger diameter

De diameter van de zuiger is 92,14 mm. Hieruit kunnen we na gaan dat de cilinderboring iets groter moet zijn. 


Cilinderboring

a-a

b-b

c-c

d-d

e-e

f-f


Cilinder 1

92.19 mm

92.20 mm

92.19 mm

92.20 mm

92.21 mm

92.21 mm

Cilinder 2

92.20 mm

92.20 mm

92.20 mm

92.20 mm

92.20 mm

92.20 mm

Cilinder 3

92.19 mm

92.19 mm

92.20 mm

92.19 mm

92.20 mm

92.20 mm

Cilinder 4

92.21 mm

92.20 mm

92.20 mm

92.21 mm

92.19 mm

92.19 mm

 

Uit deze meting kunnen we stellen dat de cilinderboring rond de 92.20 millimeter ligt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb