Deze gegevens behoren tot de cilinderkop van een 6-cilinder motor van BMW.
Vlakheid
De vlakheid van de cilinderkop kan bepaalt worden door middels door middel van een lij en een voelermaat. Dit speciale stuk gereedschap moet ingevet blijven, als het namelijk gaat oxideren kan de exacte vlakheid aangetast worden.
De lij word diagonaal over de cilinderkop gelegd en met behulp van een voelermaat in het middelste gedeelte gemeten.
Bij deze nieuwe cilinderkop was de gemeten waarde kleiner dan 0.05 mm
Grondboring nokkenaslager
De grondboringen van de nokkenaslagers kunnen bepaalt worden door middel van het meten van de diameter van de nokkenaslagertappen met een schroefmaat. vervolgen meet je met plastigage de speling op de lagers en die tel je weer bij de diameters op.
nokkenaslager 1: 28,112 mm
nokkenaslager 2: 28,121 mm
nokkenaslager 3: 28,101 mm
nokkenaslager 4: 28,135 mm
nokkenaslager 5: 28,070 mm
nokkenaslager 6: 28,110 mm


Uit deze waarden kunnen we afleiden dat de diepte tussen de tussen de 7.7 en de 8.1 mm komt te liggen.
Klepdiepte
De klepdiepte van deze cilinderkop is lastig te meten omdat de kleppen onder een bepaalde hoek in de kop zitten. We hebben een vast punt uitgezocht wat goed kan functioneren als maat aanduiding.
klepdiepte | Inlaatklep (Links-Rechts) |
---|---|
Cilinder 1 | 8 mm - 7.76 mm |
Cilinder 2 | 8 mm - 7.96 mm |
Cilinder 3 | 7.96 mm - 7.98 mm |
Cilinder 4 | 7.8 mm - 7.91 mm |
Cilinder 5 | 7.83 mm - 7.92 mm |
Cilinder 6 | 7.91 mm - 8.06 mm |
Radiale en Axiale nokkenas speling
De Radiale en Axiale nokkenas speling kan gemeten worden meten met een meetklok. Deze staat op een statief die magnetisch vast gezet kan worden. Dit dient voor een zeer stabiele ondergrond.
Nokkenas speling | Afstand in millimeters |
---|---|
Radiaal | 0.07 mm |
Axiaal | 0.08 mm |

De volgende gegevens zijn niet meer van de cilinderkop van de BMW maar van een Volkswagen. Deze kop komt van de motor met de code PG en heeft 8 kleppen.
Nokhoogte
De nokhoogte hebben we bepaald door middel van een schroefmaat. Deze hebben we op het hoogste gedeelte op de nok gezet en die waarde hebben we genoteerd.
Nokhoogte | Hoogte in millimeters (Inlaat - Uitlaat) |
---|---|
Cilinder 1 | 47.15 mm - 46.20 mm |
Cilinder 2 | 47.15 mm - 46.15 mm |
Cilinder 3 | 46.15 mm - 47.20 mm |
Cilinder 4 | 46.15 mm - 47.15 mm |

Radiale klepspeling
De radiale klepspeling hebben we gemeten met behulp van een meet klok. Deze werd met een metalen plaatje aan de cilinderkop geschroefd en met een magneet aan de metalen plaat gemonteerd. vervolgens hebben we de klepveer gedemonteerd en konden we de klep een paar millimeter laten zakken en vervolgens de speling meten op de klepsteel.
spelingen | In millimeters (Inlaat - Uitlaat) |
---|---|
Cilinder 1 | 0.6 mm - 0.2 mm |
Cilinder 2 | 0.45 mm - 0.2 mm |
Cilinder 3 | 0.65 mm - 0.35 mm |
Cilinder 4 | 0.5 mm - 0.3 mm |

Maak jouw eigen website met JouwWeb