Deze gegevens behoren tot de cilinderkop van een 6-cilinder motor van BMW.

 


Vlakheid 

De vlakheid van de cilinderkop kan bepaalt worden door middels door middel van een lij en een voelermaat. Dit speciale stuk gereedschap moet ingevet blijven, als het namelijk gaat oxideren kan de exacte vlakheid aangetast worden. 

De lij word diagonaal over de cilinderkop gelegd en met behulp van een voelermaat in het middelste gedeelte gemeten.

Bij deze nieuwe cilinderkop was de gemeten waarde kleiner dan 0.05 mm

 


Grondboring nokkenaslager

De grondboringen van de nokkenaslagers kunnen bepaalt worden door middel van het meten van de diameter van de nokkenaslagertappen met een schroefmaat. vervolgen meet je met plastigage de speling op de lagers en die tel je weer bij de diameters op. 

nokkenaslager 1:  28,112 mm

nokkenaslager 2:  28,121 mm

nokkenaslager 3:  28,101 mm

nokkenaslager 4: 28,135 mm

nokkenaslager 5:  28,070 mm

nokkenaslager 6: 28,110 mm

 


Uit deze waarden kunnen we afleiden dat de diepte tussen de tussen de 7.7 en de 8.1 mm komt te liggen. 

Klepdiepte

De klepdiepte van deze cilinderkop is lastig te meten omdat de kleppen onder een bepaalde hoek in de kop zitten. We hebben een vast punt uitgezocht wat goed kan functioneren als maat aanduiding. 

 

klepdiepte Inlaatklep (Links-Rechts)
Cilinder 1 8 mm - 7.76 mm
Cilinder 2 8 mm - 7.96 mm
Cilinder 3 7.96 mm - 7.98 mm
Cilinder 4 7.8 mm - 7.91 mm
Cilinder 5 7.83 mm - 7.92 mm
Cilinder 6 7.91 mm - 8.06 mm

Radiale en Axiale nokkenas speling

De Radiale en Axiale nokkenas speling kan gemeten worden meten met een meetklok. Deze staat op een statief die magnetisch vast gezet kan worden. Dit dient voor een zeer stabiele ondergrond. 

 

Nokkenas speling Afstand in millimeters
Radiaal 0.07 mm
Axiaal 0.08 mm

De volgende gegevens zijn niet meer van de cilinderkop van de BMW maar van een Volkswagen. Deze kop komt van de motor met de code PG en heeft 8 kleppen.

 


Nokhoogte

De nokhoogte hebben we bepaald door middel van een schroefmaat. Deze hebben we op het hoogste gedeelte op de nok gezet en die waarde hebben we genoteerd.

 

Nokhoogte Hoogte in millimeters (Inlaat - Uitlaat)
Cilinder 1 47.15 mm - 46.20 mm
Cilinder 2 47.15 mm - 46.15 mm
Cilinder 3 46.15 mm - 47.20 mm
Cilinder 4 46.15 mm - 47.15 mm

Radiale klepspeling

De radiale klepspeling hebben we gemeten met behulp van een meet klok. Deze werd met een metalen plaatje aan de cilinderkop geschroefd en met een magneet aan de metalen plaat gemonteerd. vervolgens hebben we de klepveer gedemonteerd en konden we de klep een paar millimeter laten zakken en vervolgens de speling meten op de klepsteel.

 

spelingen In millimeters (Inlaat - Uitlaat)
Cilinder 1 0.6 mm - 0.2 mm
Cilinder 2 0.45 mm - 0.2 mm
Cilinder 3 0.65 mm - 0.35 mm
Cilinder 4 0.5 mm - 0.3 mm